User Tag List

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 4 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة
عرض النتائج 1 إلى 10 من 36

الموضوع: شرح وافى للزمالات و المعادلات المختلفة

Share/Bookmark
    بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    الصورة الرمزية Dr.Ambitious
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

شرح وافى للزمالات و المعادلات المختلفة

بسم الله الرحمن الرحيم
    بناءا على رغبة أحد الأعضاء السوبر لوكس هنا
    هحاول بقدر الإمكان و الله المستعان على تلخيص بعض أجزاء الزمالات المختلفة
    و كيفية الالتحاق بها و خوض امتحاناتها
    و بعض المعادلات
    و بما أنى لا أملك إلا قليلا من الخبرة فى هذا المجال تم الاستعانة ببعض المصادر الأخرى
    و هذه المصادر كانت هى ما ساعدنى فى خوض الزمالة
    كل خبرتى حاليا فى الزمالة البريطانية لأمراض النساء و الولادة

و هيكون كلامنا كالآتى :
    1 - الفرق بين المعادلة و الزمالة
    2 - المعادلات بأنواعها
    3 - الزمالات المختلفة

1 - الفرق بين المعادلة و الزمالة

المعادلة : بمعنى أنك تعادل شهادة تخرجك بشهادة التخرج الأجنبية
    تعامل معاملة خريج أجنبى
    لكن أيضا لازم تاخد الزمالة كأنك بتكمل بنفس النظام الأجنبى
    و بينى و بينكم ملهاش فايدة كبيرة لإلا لو كان معاك فلوس و مستعد تدفع
    لما تاخد المعادلة البريطانية بيسيبوك تشوف أنت شغل لنفسك ( قديما )
    أما الأمريكية مثلا بيتم تعيينك بمعرفتهم ( لو أنت عايز )

الزمالة : و هى ما تساوى درجة الماجيستير عندنا
    و لو حضرتك خلصتها بالامتحانين بتوعها
    تعامل معاملة استشارى فى تخصصك و أنت عندك يا دوب 28 - 29 سنة أو أكتر شوية

يعنى لو عايز تشتغل فى مصر أو الخليج
    زمالة فقط مش هتحتاج معادلة

2 - المعادلات بأنواعها

الدول التى تقدم خدمة المعادلات :
    اللى أعرفهم

المعادلة الفرنسية DES
    مش لاقيالها site

المعادلة الكندية معلش اتأخرت شوية فى الرد
    هنا http://www.bala6y.org/vb/t8477/#post126322

بالترتيب :

المعادلة الانجليزية :

للأسف تم غلق المعادلة البريطانية فى أبريل 2006

المعادلة الأمريكية :

وصلات من موقع المعادلة

كلام دكتور امتحنها و عداها
    dr.zizo: USMLE

و دى مقالة فى ويكيبيديا
    WikiPedia

مقالات مكتوبة من ناس امتحنوا الـ usmle
    مقالات كبيرة جدا لكن
    مفيدين جدا
    فى المشاركة اللى جاية

المعادلة الفرنسية :

دى كل المعلومات اللى وجدتها متوفرة

المعادلة الاسترالية :

الموقع بتاعها شامل الحقيقة و قايل كل حاجة
    --- تم الدمج آليا ب ---
    تكملة للكلام عن الـ usmle

المقالة الأولى :

الجزء الاول طريق ال usmle:

طبعا يا شباب اللى معاه ال usmle فطبعا ميصدعش نفسه بالجزء الاول وينط لى اللى بعده, ثانيا ان معظم الكلام ده مش اختراع وغالبيته متكرر بس انا حزود رتوش بسيطع ممكن تزود مجموعك ولو شويه بسيطه لان الكلام بتاع فوق ال ٨٥ او حتى ال ٩٠ فى الجزءين بقا صعب يجيبلك انترفيو فى عياده الحكمه اللى فى حوارى شيكاجو . وخصوصا بعد انتشار دروس kaplan الخصوصيه (انا مش عارف الدكاتره بتجيب الفلوس دى منين تدفع ٥ الاف دولار مقابل كورس كابلن فى المعادله) طيب اسمع ولو الكلام معاد تحملنى انا بردو اخوك الكبير وبقالى كتير مش متابع على النت . المواقع الهنديه بتجيبلك المعادله لحد الباب المهم ..اسمع يا سيدى المحترم:

١-الترتيب: الجزء الاول تاخده الاول .. فى ابسط من كده ... ده حتى ال usmle part1 والثانى اسمه part2 يبقى اكيد معناه يا اولاد ان فيه جزء اول وبعدين جزء ثانى .. مش عارف الحقيقه البسيطه دى ..لكن غالبيه الشباب ومعظمنا بعد التخرج بيبدأ بالجزء الثانى ال كلينكال عشان (قال يعنى عشان تكون معلومات الكلبنكال لسه فرش فى راسى كانها كيلو سمك لسه طازه) مع ان
    الجزء الاول الامتحان كله حالات مع انه امتحان basic science بس طبعا الاسئله بتاعت الحالات مباشره شويه.. بس سيادتك اتخدعت فى كلمه الجزء الاول الbasic science ...زى عندنا فى الكليه اول ثلاث سنين بنخلصهم من غير منعرف تطبق الكلام اللى درسته.. ولو جالك عيان وانت فى سنه ثانيه مثلا تقولوه فوت عليا بعد اربع سنين اكون درست حالتك فى الكلينكل!! مع انك لو طبقت الكلام بتاع اول ٣ سنين حتوصل الى تشخيص وممكن علاج (وهو ده المطلوب فى الجزء الاول تشخيص غالبا) ولو حتى جالك مثلا حاله واحد غيبوبه سكر dka ودى مشهوره فى الجزء الاول(مع انها كلينكال يا سبحان الله) وانت عارف ان acidosis =increase h والعلاقه دائما بين الهيدروجين وال البتاسيوم زى بعض . يزيدو مع بعض ويقلو مع بعض(طبعا فيه exeption) وده كلام basic science فلو جابلك رسم قلب وجابلك sine wave ده عشان الزياده الكبيره فى البوتاسيوم وتاثير دى على العيان وهاكذا فيه امثله للصبح تبقى عمال تحل فى كلينكال والامتحان اسمه part 1
    ثانيا ٤٠ % من الاسئله بيتكرر باسلوب غير مباشر فى الجزء الثانى اللى احنا اتفقنا ان الجزئين كلينكال ...مش حييجى يقلك فى الجزء الاول اكمل المعادله الناقصه والكلام ده فالمحصله ان حتكون مستعد اكتر فى الجزء الثانى بمعلومات بنيتها من امتحان الجزء الاول
    ثالثا ان درجات الجزء الثانى اهم فى الماتش ولما البروجرام يبص على الدرجات بيهتم بالجزء الثانى اكتر فانت ما تخاطرش فى الجزء الثانى قبل الاول وتشوف نفسك متعود على اسلوب امتحان ال usmleقبل ما تخش معمعه امتحان step2ck
    دى امثله مش ١٠٠% مظبوطه فيه شواز لكل قاعده . يظل ان فيه ناس مسترييحه تخش الثانى قبل الاولانى ويظل ان فيه اسئله قليله مباشره فى الجزء الاول وهكذا بس انا بقول القاعده العامه

٢- المصادر: اضف الى مكتبتك هذا الكتاب الجديد!! (الكلام ده معروف من ٩٩% منكم بس الاعاده افاده):
    الجزء الاول: زى الشاطر تنزل كل الdvdبتاع كابلن وتشوفها او تسمعها مع ال كتب بتاعتها kaplan lecture notes + فى الباثولوجى انسى كابلن وزاكر من dr. Gjolian محاضراته صوت مهمه جدا جدا والكتاب الباثولوجى بتاعه حتى موجود pdf على النت ومهم جدا متهملش بردو ال slid بتاعت دكتور جوليان + الباكتيريا microbilogy made redeculsly simple
    ٣- المزاكره:
    حضرت العده دى ...حاول تشوف كل يوم ساعه او ٢ مش اكتر وعشان تستغل الوقت وانت مسافر او راكب مواصلات اسمع جوليان صوت ووكمان او mp3 الموضوع حياخد منك مزاكره اولى ٤ الى ٥ شهور عشان تحفطهم( مش كتير زى ما انت فاهم لان الدرجه حتفرق) وبعدين تجيب ال first aid مهم جدا جدا تزاكر منه بعد ما تخلص كابلن مش قبله
    بعد ٦ شهور متوسط المجهود ده كله ملهوش قيمه من غير ما تعمل حاجتين مهمين:
    تشترك فى ال usmle world ده must مش اختيار ولا تقولى انا اصحابى سرقو الاسئله والحاجات دى ... الكلام ده لازم ينتهى باشتراك لمده شهر بى ٨٠ دولار هما اهم من اشتراك الامتحان نفسه وتعمل الشهر كله بلوكات بوقت محسوب زى الامتحان الاصلى بعد كل بلوك تكتب المعلومات الجديده اللى صعب اصلا تلاقيها فى كابلن واضحه وانت مش عارف اذا كانت مهمه ولا لا!! واللى انت لازم تعرفه ان ١٠% من اسئله uw لقيتها فى الامتحان بتاعى والباقى شبه الاسلوب بتاع ال uw . كام معلومه من اسئله غلط:
    Iga released from b cell ander effect of tgf-b mainly and then il5
    htn patient on thiazide duiretic+ low na diet ---> المحصله ان بيزيد renal na reapsorption ويقل ال صوديوم فى البول!!! عشان بيزيد تحفيز الaldesteron
    etarecept(tum. Necrosis factor inhibitor, ttt of autoimmune like ra) must do screen for tb, pdd skin test, before use
    وهكذا دواليك امثله لا حصر لها وتكتب وفى اخر الكورس حيكون عندك مزكرات قيمه فيها الخلاصه
    الحاجه الثانيه اللى لازم تعملها لازم جدا جدا تعمل امتحان تجربه فى موقع المعادله الرسمى nbmeوتاخد الامتحان ال٤ او ٥ وتدفع ٤٠ دولار الكلام ده قبل معاد امتحانك بى اسبوع الى اسبوعين وبعد ما تخلص usmle world ده بردو مش اختيار ده اجبار لان انت الدرجه اللى حتجيبها فى الامتحان ده هى حتكون تقريبا الدرجه اللى حا تجيبها ى الامتحان الحقيقى ولو جبت اقل من ٩٠ متخشش عشان انت مش لازم تضيع مستقبلك فى سبيل تجربه. اما لو انت حاسس انك احسن او ما كنتش مستعد خد امتحان تجريبى تانى من الخمسه اللى على الموقع وتشوف حتجيب كام المره دى !! المهم متخشش من غير فكره مسبقه عن الدرجه التقريبيه اللى حتجيبها فى الامتحان

ألامتحان نفسه:
    سيبك من الكام اللى انت اكيد عارفه بتاع الوقت مش كفايه ولازم تستريح كويس واتنام وتجيب معاك موز وشكلاته .. اكيد انت عارفه.. لكن اللى انت مش عارفه الحاجات دى:
    اسئله المعاده غبيه جدا ومتوقعه لانها لازم تكون متفصله بالمقاش مش زى الواقع اللى ممكن اى شخص معنده اى مرض فى الكتاب مش لازم يكون بالظبط.. عشان كده
    اولا واهم حاجه تبدأ السؤال تقرا اول جمله تعرف العيان راجل ولا ست كام سنه ازا كان اسود ولا اروبى ولا طفل وبعدين تسيب الكلام اللى فى النص وتنط على اخر سطر مكتوب ايه بالظبط ... عاوز تشخيص ولا تحليل ولا احسن خطوه تتعمل وبعدين تنزل بعينك على الاختيارات .. ممكن تجاب ٤٠% من الاسئله كده من غير ما تقرا السؤال نفسه واسمع مثلا
    راجل ٥٠ ولا ٦٠ سنه بيدخن بقاله فتره طويله ده cancer lungحتى لو حاله جلديه وحيقولك عنده مشكله فى البول كتير tumour secretes hormone like factors
    طقل قوقازين دى حاله cystic fibrosis طفل اسود دى حاله sickle cell anemiaوغلبا تكون حاله حرجه ... الخ معرفتش تبقى تقرى الحاله
    الامتحان مفيش مشكله لو جاوبت صح بس المهم انك تجاوب متسبش سؤال . غالبا لما كنت فى الامتحان ومعدش على البلوك غير ٥ دقايق وانا ادامى ٦ اسئله يعنى لو فكرت ححل ٣ ومش حشوف ٣ اسئله وطبعا احتمال ان ال ٣ اللى حلتهم مش صح ! الحل انى كنت من غير ما اقرا السؤال اختار اى حاجه واجيب السؤال اللى بعده ,الى ان اخلص ال ٦ او ٧ اسئله الباقيينى وبكده اضمن لو حتى الوقت خلص من غير ما اشوف السؤال الاخير او اللى قبله ففيه فرصه ٢٠% ان اجابتى صح بدل فرصه ٠% .. وطبعا وانا بقلب بسرعه فى الاسئله عشان اختار اى حاجه لما بشوف سؤل سطرين اقراه بسرعه واحله يبقى بكده بعلى من فرصتى فى ان الاجابه العشوائيه تكون اقرب الى الصحه . لان غالبا ولاد اللقيمه بيحطو اسئله طويله فى النهايه وانت فى عرض دقيقه ..
    طبعا اى صوره او تحليل بص عليها الاول وبعدين بص على الاختيارات بسرعه يعنى سؤال انا فاكره جايب صوره عين وانا متهيألى ان العين كانت زرقا روحت بصيت على الاختيارات وجدت اسم مرض osteogenesis imperfecta من غير ما افكر او اقرا السؤال مين وفين وازاى رحت اخترت الاجابه دى واللى بعده
    الامتحان مفيش فيه ٣ اسئله هستولوجى على بعض ويليه التشريح والمناعه فى الكميه لكن مليان بيوكمسترى يليه فسيولوجى وفارما( انا مش عاوز احط الباثولوجى منفصل لانه موجود فى كل حاجه وجزء من كل سؤال)
    غالبا لو عملت معظم الحاجات دى مع اضافات شخصيه طبعا حتجيب فوق ال ٩٠ ان شاء الله فى الجزء الاول ولو انا افتكرت حاجه حضيفها فى ال usmle part 2
    الجزء الثانى :

الجزء الثانىusmle step 2ck: غالبا ممكن تزاكره وانت فى مصر او تاخذه بعد ما تعمل elective or rotations فى امريكا وفيه ناس كتير بتعمله فى الاخر بعد الامتحان العملى كمان اللى بيتعمل فى امريكا وده على فكره مقبول كمان ..لان العملى اللى فى امريكا ليه اماكن محدوده وبتخلص بالذات قبل معاد الماتش لان الاطباء فى العالم كله بتحاول تاخذ ال csa فى الصيف او قبل الماتش وعلى فكره لو دخلت امريكا على الامتحان العملى وعمل اليكتف وترحع مصر عشان ال step 2 ck لما تسافر مره تانيه عشان الماتش حتبقى النسبه الك اسهل
    وفيه نقطه مهمه جداجدا للصبح... لازم تاخد بالك منها. ٧٠% من الاطباء المصريين بيسافرو على الامتحان العملى وبيقدمو على الماتش وطبعا موسم الانترفيو بيبدأ فى شهر اكتوبر وبيستمر الى اول فبراير( انا جاتلى مقابله فى اول فبراير) فطبعا ادامك احد الحلين : انك تقدم طلب مد لى فتره اقامتك ٦ شهور كمان ودى فرصه قبولها ٦٠% او ترجع مصر وامرك لله ....لان فيه حاجه مهمه جدا: اول ما تقدم على تمديد فتره الاقامه لمده كمان وحتى لو تمت الموافقه عليها من الحكومه الامريكيه ده بيساوى= رفض للفيزا بعد كده لما تجيلك الوظيفه وتمتش .. وده اسوأ من انك متسافرش من اصله او ترسب فى امتحان المعادله . لكن تصرف الفلوس دى كلها وتسافر امريكا وتروح انترفيو وفى الاخر بعد ماتفرح وتجيلك وظيفه. موظف السفاره فى مصر يرفض يديلك التأشيره عشان عملت تمديد لفتره اقامتك!!! فتجنب ده من الاول وحاول تدخل امريكا قبل الانترفيو بفتره قليله.
    عوده الى usmle step 2 ck المصادر: اولا واخيرا الكلمه السحريه هة حل الاسئله ومن خلال تجارب ناس كتير الى يحل ٥٠٠٠ سؤال حيجيب مجموع اكبر من اللى حل ١٠٠٠ وهكذ وطبعا اال usmle world ده احسن مرجع فى الاجزاء الثلاثه وخلاصه الناس اللى عملو الموقع ده فلو انت عاوز تشترك فى ال uw مره واحده فى عمرك يبقى اشترك فى الجزء الثانى على الاقل وادفع ١٢٠ دولار لانهم احسن من اى درس خصوصى ممكن تاخده . وطبعا ده بالاضافه الى كابلن dvd واسئله كابلن بس المره دى حتعمل على الاقل ٣ شهور لحل الاسئله فقط وتسمع برده دكتور جوليان . الانترنت مهم جدا وللاسف محدش بيقدر اهميته كمصدر للتعلم . مش بس فيه مواقع تتعلم قرايه ال xray and ekg بس الاهم تبقى مواكب مع المعلومات زى مثلا كام واحد قعد يحفظ البروتوكولات بتاعت المضادات الحيويه اللى المفروض ياخذها مريض القلب قبل عمل عمليات جراحيه او حاجه فى اسنانه للوقايه من infective endocarditis لكن من شهرين الكلام ده كله اترمى فى الزباله ومعدش فارقه انك تديله مضادات حيويه من عدمه !!! وهكذا دواليك.
    ال first aid حيوى وغالبا تحفظه كويس لان بعد الامتحان لما تراجع الاسئله حتجد ان كل صفحه سؤال فى الامتحان. فيه طبعا كتب كثيره فيها تجميعات ودى من الاخر هيه وسيله مزاكره الجزء الثانى لانك مش حتعرف تغطى كل النسا والاطفال والجراحه وغيره من التخصصات زى الخبراء ..بس انت لازم تعرف هما بيفكرو ازاى والامراض اللى بيعشقوها فى الامتحان ايه .. عشان كده كتب التجميعات وحل الاسئله هو احسن طريقه .. بس متعملش كده غير لما تكون قارى معلومات اساسيه من كابلن قبل حل الاسئله والا حتفضل تحل اسئله سنتين عشان تغطى كل المنهج(ماتخفش الامراض والاسئله بتتكرر) طبعا مش عاوز اوصيك انك لازم ولابد انك تاخد nbmeامتحان قبل معاد امتحانك بى اسبوعين عشان تقف على مستواك زى الجزء الاول
    الامتحان نفسه حاول برده تمشى بالظبط بنفس الاسلوب اللى عملته فى الجزء الاول بس على فكره فى الامتحان ده الاسئله حلها كلمه واكثر توقعا من الاجزء الاول اللى كان بيعتمد على معلومه. لكن الجزء ده عاوز يعرف انت واخد بالك ولا لا فبيسال اسئله من نوعيه best next step, best diagnostic, best thing to do ,وال uw حيقوى الموضوع ده عندك يعنى حديلك مثل واحد جاله heart attack واحنا عارفين زى الشطار انك بتديله على طول منى monaعشان قلبه ينتعش بس السؤال هو
    what is the first thing to do: A) oxygen nitroglycerin c) aspirin d) morphine and what if he ask : What is the next step to do

انا حسيب السؤال ده واشوف انتو فاهمين اسلوب الجزء الثانى ولا لا؟

المفروض الكلام ده فيه ناس كتير عارفاه وقرته على المواقع التانيه عشان كده انا حكتفى بهذا القدر لان الان معدش فيه اخلاف على المصادؤ لانها بقت احسن بكتير قبل ما ابتدى مزاكره وكان قدامى مصادر معفنه زى blue print and nms appleton&lange دلوقتى فيه دروس خصوصيه فى المعادله كمان ومنتشره فى مصر . لكن الكلام اللى قلته فوق ده لو طبقتع مش حتحتاج دروس ان شاء الله
    بعد كده حنخلص من المعادله ونتدخل فىالجد لما تروح تاخد تأشيره الى رحلتك الى امريكا ان شاء الله
    المقالة الثانية :

لكل من يرغب في الإعداد و التسجيل لهذا الإمتحان
    USMLE STEP-1 & USMLE STEP-2CK
    . توفير التالي::
    ----------------------------------------
    * شهادتي إتمام الإمتياز و كشف الدرجات..
    و هو ما يعرف بالإفادة و التي تسلم للخريج بعد إتمامه لسنة الإمتياز ( و هي عبارة عن ورقة إتمام سنة الإمتياز مع التقدير العام للنجاح + ورقة كشف الدرجات - تقديرات - من السنة الإولي و حتي الخامسة).
    المطلوب - عدد 2 نسخ طبق الأصل - مترجمة إلي اللغة الإنجليزية - و معتمدة من مسجل كلية الطب البشري...
    ملاحظة: من الأفضل أيضا توفير عدد 2 نسخ طبق الأصل من الشهادة الحائطية, و هي إفادة علي شكل ورقة تقدير يتم الحجز فيها بصورة خاصة من قبل مسجل الكلية و برسوم 15 دينار تقريبا و يتم تجهيزها في فترة 20 - 30 يوماً - علماً بأن عدم توفيرها لا يؤثر علي التسجيل, و لكن توفيرها يوفر عليك الكثير من الإجراءات لا سيما عند التأهيل إلي ال* STEP 2 -CS.
    -----------------------------------
    * توصية من كلية الطب البشري ..
    أو ما يعرف بال * RECOMMENDATION و يتم تجهيزها من قبل مكتب الدراسات العيا بالكلية , و يتم الحجز بها مع كشف عدد أسابيع و ساعات الدراسة.
    المطلوب - عدد 2 صور طبق الأصل. و هي مطبوعة باللغة الإنجليزية و لا تحتاج إلي ترجمة.
    --------------------------------
    * كشف عدد أسابيع و ساعات الدراسة بالكلية.
    وهو كشف من 3 ورقات به عدد الساعات الكلي لإتمام مرحلة البكالوريوس, و تفصيل لعدد ساعات الدراسة بكل قسم من أقسام سنوات الدراسة.
    المطلوب- عدد 2 نسخ من كل ورقة - مترجمة إلي اللغة الإنجليزية.
    ملاحظة: كل من (توصية من كلية الطب البشري) و (كشف عدد أسابيع و ساعات الدراسة بالكلية) يتم منحها من قبل مكتب الدراسات العليا بالكلية - و مقره مبني الإمتحانات بجانب الكافيتيريا - أول مكتب علي اليمين. و بمبلغ لا يزيد عن 30 دينار.
    ----------------------------
    *رسالة بتصحيح و تأكيد الأسم.
    وهي ....إضافة ..... و لا يحتاجها إلا من كان إسمه في إفادة التخرج مختلف عنه في جواز السفر - أو للأشخاص الذين يحملون إختصاراً في الإسم بالصفحة الإنجليزية لجواز السفر.
    وهي مهمة حتي يتم تأكيد إسم الممتحن و ليكون مطابقا لما هو موجود بنموذج الإمتحان.
    المطلوب:عدد 2 صور طبق الأصل. و هي مطبوعة باللغة الإنجليزية و لا تحتاج إلي ترجمة.
    ويتم منحها من قبل مكتب الدراسات العليا بالكلية و بمبلغ 10دينار.
    ------------------------
    * نموذج إمتحان ال- USMLE..
    و هو ما يعرف بال** APPLICATION FORM . و يمكن تحميله من الموقع التالي...
    ECFMG® | Educational Commission for Foreign Medical Graduates
    مع ضرورة مراعاة أن يكون النموذج حديث و موافق لفترة الإمتحان المختارة.
    المطلوب: تعبئة النموذج من قبل الممتحن بالقلم الأسود أو الأزرق - تم إلحاق عدد (1) صورة شمسية واضحة __ مع مراعاة أن تكون الصورة حديثة و أصلية و غير منسوخة من صورة سابقة و أن لا تكون قد أخدت في فترة أكثر من 6 أشهر..
    و تقديم النموذج إلي (( مكتب الدراسات العليا بالكلية )) والذي عن طريقه سوف يتم التأكيد عليها بختم حراري و إعتمادها ( فيما يعرف بالصفحة رقم 7 بالنموذج ) من قبل مسجل الكلية..
    ------------------------
    *عدد (1) صورة شمسية واضحة....
    __ مع مراعاة أن تكون الصورة حديثة و أصلية و غير منسوخة من صورة سابقة و أن لا تكون قد أخدت في فترة أكثر من 6 أشهر... و سيتم إعتمادها مع النموذج من قبل مسجل الكلية.
    -----------------------
    * رسوم الإمتحان...
    و تنقسم إلي::
    @ رسوم الإمتحان الصافية - و هي تختلف من عام إلي عام
    -- فسنة 2005 = 685 $$.
    و لسنة 2006= 695 $$..
    و هي المبلغ الذي يتم دفعه للممتحنين داخل الولايات الأمريكية و كندا - أما لمن يمتحن خارجها فعليه إضافة رسوم إمتحان و التي تعرف ب* Surecharge
    @ رسم الممتحنين خارج الولايات الأمريكية و كندا - و تختلف بإختلاف مكان الإمتحان -- فمثلا :
    الممتحن بجمهورية مصر لسنة 2006 :
    STEP-1 يتم إضافة مبلغ = 120 $$ فيكون إجمالي رسوم الإمتحان = 815 $$.
    STEP-2 CK يتم إضافة مبلغ = 130 $$ فيكون إجمالي رسوم الإمتحان = 825 $$.
    و يمكنكم معرفة تفاصيل المبلغ من خلال الموقع :
    ECFMG® | Educational Commission for Foreign Medical Graduates
    ---------------------
    إلي هنا .... تكون كل الوثائق قد أنجزت.
    أما عن كيفية إرسال الوثائق:::
    * الأوراق و النماذج::
    توضع في ظرف مغلق مع إيصال رسوم الإمتحان و من الأفضل إستخدام إحدي شركات الخدمات البريدية التالية بالترتيب .
    FEDEX و هي الأسرع و المضمونة 100% في أمريكا
    TNT و هي الأرخص
    DHL و هي الأغلي سعرا
    * رسوم الإمتحان:
    و يمكن تحويلها عن طريق التالي...
    WESTERN UNION - MONEY GRAM
    WIRE TRANSFERE
    CREDIT CARDS
    علما بأن أفضل الأماكن للتحويل هي..
    مصرف التجارة والتنمية - فرع WESTERN UNION
    مصرف الأمان للإدخار.
    المصرف التجاري.
    التعديل الأخير تم بواسطة Dr.Ambitious ; 7th September 2008 الساعة 06:14 AM

بالطو من بلاطي
    التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم
    الصورة الرمزية NAHID
    قوقعتى الجميلة الغالية , تقع على شاطئ البحر الهادي في جزيرة ما ..
    مودي هو
    Fine
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ايه الفرق بين الزمالة العربيه والزماله المصريه ومين افضل ؟؟؟
    وهل الزماله البريطانيه لازم جزء منها يمتحن في بريطانيا ولا حسب التخصص ؟؟؟؟؟؟ ولو في سفر هتكون علشان الامتحان بس ولا لازم فترة تدريب هناك ؟؟؟؟؟؟؟؟
    شكرا على معلوماتك .......
    قالى تعــــــــــالى:
    (((
    وما تشاءون إلا أن يشاء الله رب العالمين)))
    سورة التكوير آية 29 ...

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    هجاوب على الأسئلة دى ان شاء الله فى الكلام الجاى عن الزمالات

و دى المقالة الثالثة

الدليل الشامل للحصول على نيابه فى امريكا وكندا
    هذه قصتى التى ابتدت من ممارس عام فى الوحده الصحيه وانتهت بنيابه فى الامراض العصبيه والنفسيه فى احدى جامعات امريكا مرورا برحلتى الى كندا

الى كل طبيب شاب لديه احلام عريضه وايمان قوى بالله وبامكانياته بصرف النظر عن ظروفه (الاقتصاديه ودرجات التخرج..الخ) .لو كنت تحلم بالحصول على نيابه فى امريكا او كندا وتريد ان تعرف من اين تبدا
    اذا كنت كل هؤلاء . ارجو الانتبهاه!!

الى كل اللى مش عارفنى انا اسمى احمد واتخرجت من جامعه المنصوره دفعه٢٠٠١. اتخرجت باحلام عريضه لكن جيب فاضى ودرجات تخرج قليله( ربنا يخلي لنا جامعه المنصوره اللى بتقول احنا بنديكم شهاده دهب الناس كلها بتحترمها ،ودرجاتنا عزيزه مش اى حد يجيب امتياز) للاسف حاولت اقنع مكتب التكليف ان فيه دهب فى الشهاده بتاعتى عشان اتساوا بالجامعات الثانيه اللى الدفعه فيها بيجيبو امتياز منازل بس للاسف ,ده اهلنى بلا فخر انى اروح طبيب ثانى فى البحر الاحمر ومرتب محترم ٣٠٠ جنيه.
    فى الفتره دى كانت دفعتى بدإت "حمى امريكا " تسرى فيها واثناء الامتياز كان فيه ٥ خلصو الusmle وسافرو امريكا .وطبعا انت عارف انهم بعد ١٥ سنه حتشوفهم راجعين مصر على اساس انهم ابناؤنا فى الخارج , راكبين العربيه اللى انت مش عارف ماركيتها ايه ،وطالعين فى برنامج البيت بيتك عشان يردو على شكاوا المرضى اللى الدكاتره المصرين مش عارفين يعالجوهم!! المشكله انى قلت لنفسى اكيد بعد ١١سبتمبر ، مش حعرف اسافر ولا اتقبل من السفاره الامريكيه وخصوصا ان الموضوع كان محتاج فلوس كتيره. بس فى نفس الوقت بدات الدعايه الكنديه تسرى كالنار .ان كندا محتاجه اطباء والكلام ده .وأهو بردو ينوبك من الحلم الامريكى جانب. وفلوس الهجره لكندا حنينه شويه. وطبعا اشاعات وافتكاسات من الرجاله على القهوه ان امتحانات كندا اسهل وكمان مش مهم الدرجات بس انت عدى!! رحت اتوكلت على الله واخدت كل مليم فى البيت وطلعت السفاره. واخدت التأشيره الكنديه!! الحمد لله دى اول خطوه للنجاح. بس لما وصلت كندا فى ٢٠٠٥ عرفت على مدار سنتين حقايق كثيره. ياريت كل اللى عاوز يروح كندا يقرأ الصعوبات اللى حتقابله وانا حقوله فى الاخر ازاى يتغلب عليها:
    ١- بالرغم ان كندا فيها عجز فى الدكاتره والناس محتاجه دكاتره. لكن وزاره الصحه والcanadian royal collage ليهم رأى تانى. ازاى يسمحو الدكاتره تكتر ويشاركوهم الغنيمه وانت مهاجر اخذت الطب بالمجان فى بلدك زى مصر والهند. لا وكمان تنافس الدكتور الكندى اللى دفع ربع مليون دولار مصاريف كليه طب عندهم . اسمع القوانين اللى نعقد. كل اسبوع فى الاخبار بيناقشو تعنت الحكومه والصحه فى عدم فتح الابواب للاطباء المهاجرين بالالاف.
    ٢- كندا زى مانت عارف مينفعش تاخد نيابه خارج جامعه كنديه( مغيش مراكز طبيه زى mayo or cleveland clinic تاخد فيها نيابات زى امريكا، او نيابات فى الصحه زى حتى فى مصر) والمجموع ١٥ جامعه بيطرحو ٢٠٠ وظيفه للاطباء المهاجرين بعيد عن الطبيب الكندى الخريج( لاحظ طول ما انت ماشى بتحس انك طبيب درجه ثانبه)
    ٣ـ المعادله الكنديه ملهاش مصادر كويسه لحد دلوقتى وال toronto notes مش كويس زى المصادر المتنوعه للمعادله الامريكيه
    ٤- للاسف لسه مخ كندا شمال ولازم تمتحن toefl-ibt وده بيعطل ناس كتير لان التويفل الجديد اصعب. مع ان امريكا لغت امتحانات الانجليزى من زمان.
    ٥- امتحانات المعادله الكنديه بتتم ٣ مرات فى السنه مش طول الوقت زى ال usmle .فيه سنتين لى ٣ سنوات ضايعين عشان تخلصها.
    ٦ـ لحد كده وعادى بس لما تخلص المعادله !! اسمع يا سيدى: لان النظام عندهم لسه مش كامل. كل ولايه فى كندا عامله شروط خاصه عشان تقبلك بعد متخلص ال mcc كانهم بيقولو احنا حنعمل قانوننا الخاص بخلاف المعادله الكنديه. فكل ولايه بتعمل الmcq and the clinical exam الخاص بيها. يوجد ولايات بالاضافه للامتحان الخاص بها بتشترط انك تعيش فيها لمده ٦ شهور قبل التقدبم , ولايه برتش كلومبيا مثلا لازم تعيش سنه فيها قبل التقديم على النيابات. الطريف ان واحد اعرفه راح عاش سنه وفى خلالها غسل صحون الدنيا ولما جه يقدم رفضوه لانه خارج مجال الطب لمده سنه يعنى المفروض يبقى (عايش ومش عايش) فى برتش كلومبيا
    ٧- مفيش حاجه اسمها قطاع خاص فى الطب مش زى امريكا تشتغل مساعد دكتور فى عيادته او اى حاجه فى المستشفى من الباطن. كل حاحه ليها قواعد بتنظمها. وكل الدكاتره بتلقيهم لاما يصبحو اطباء او بيسوقو تاكسى او فى مطاعم وخصوصا لو بيعول اسرته. لانك لازم تعمل ٢٠٠٠ دولار شهريا عشان تعرف تعيش وتدفع فواتيرك
    ٨- ال ٢٠٠ وظيفه حوالى ١٢٠ نيابه منها مخصصه لى طب الاسره(ممارس عام) والباقى باقى التخصات اللى اتفضلت من الدكاتره الكنديين و احنا بنتصارع علبهم زى الكلاب على بواقى الطعام اللى بيتحدف لبنا!!يعنى على مستوى كندا كلها فى ٥ نساء و ٢ عظام بيفضلو لينا .وفى تخصصات مبتنزلش لينا اصلا كل سنه.
    ٩- الحكومه الكنديه وجدت حل عبقرى لمشكله نقص الدكاتره عن طريق ابرام اتفاق مع وزاره الصحه السعوديه والامراتيه. الدولتين الاغنيه دول تبعت اطباءها وتدفع كل شهر مرتب الدكتور بتاعها بما يعادل مرتب الناـُب الكندى وياخذو النيابات فى التخصصات المختلفه وبعد فتره النيابه وامتحان البورد. على الطبيب السعودى او الامراتى العوده لى بلده (وطبعا هو عاوز يرجع اصلا عشان الوضع اللى حيوصله والمرتب فى بلده لما يعود) والحل ده حقق اهداف كثيره منها: ان العجز فى الدكاتره حيتملا ومش حيكلف الحكومه الكنديه دولار واحد من مرتبات النواب دول. وفعلا كل المستشفيات فى كندا مليانه دكاتره سعودين فى كل التخصصات اللى انت متحلمش تقدم عليها. ثانيا:ضامنه بعد ميخلصو فتره النيابه يسيبو كندا ويرجعو بلدهم وبهذا مش حاينافسو الاطياء الكنديين على الكعكه والدخل الاعلى على مستوى كل وظاءف كندا.
    ٩- كل سنه ال ٢٠٠ وظيفه بيتنافس عليها ٥٠٠٠ طبيب يعنى النسبه اقل من ١%. انا بعد٣ سنين من التطوع فى المستشفيات وعمل ابحاث وتحسين مجموعى فى امتحان الولايه! قدمت فى كل نيابه ممكنه فى كل انحاء كندا. بس الانترفيو الوحيد اللى جالى كان واحد بس فى ٣ سنوات( متفرحش قوى مش وظيفه طبيب) كانت وظيفه مساعد دكتور وكان معايا اطباء معاهم دكتوراه من بلدهم بيقدمو معايا فى الوظيفه المهينه دى اللى هيا اقل من الممرضه!!

بعد كده انا قلت اجرب حظى فى امريكا مره واحده قبل ما ارجع مصر واسمع اغنيه عواد باع ارضه. بس بلغه السوق انا اتعلمت من غلطتى فى كندا ودرست السوق فى امريكا عشان اعرف المعوقات ايه؟ الى كل الباحثين عن الحلم الامريكى اليكم المعوقات وبرضه انا حعرض الحلول لكل مشكله:
    ١- اجتياز الusmleبمجموع فوق ال ٩٠ فى الجزءين من اول مره وسوف اشرح لكم ازاى تعمل كده زى كل الهنود ما بيجيبو ٩٩/٩٩ فى الجزين( لاحظ انا كنت على قدى فى الكليه) مش محتاجه زكاء
    ٢- تكون متخرج من ٣ سنين مش اكتر على عكس كندا , امريكا عاوزه اطباء صغار. كل سنه بتضيع، فرصتك بتنزل ٦٠%
    ٣- عندك خبره فى مستشفيات امريكيه (مهم جدا) بس مش observership لازم تكون externship hands-on experience يعنى بالعربى اشتغلت بايدك وكشفت على العيان مش مجرد تتفرج على الطبيب الامريكى. هى صعبه بس اناحقلك ازاى تعملها
    ٤-جوابات التوصيهletter of referance لازم تكون من دكاتره امريكان انشالله يكون ممارس عام فى امريكا. متفتكرش ان الامريكان فى المستشفى لما يقرو الملف بتاعك عارفين دكاتره مصر ولا حتى مصر فين ولا احمد زويل والكلام ده اللى ضحكو بيه علينا. الجواب اللى حتذل نفسك عليه عشان استاذك فى الجامعه يحن عليك ويكتبهولك مايسويش الحبر اللى عليه. وهو فاكر عشان نشر بحث فى مجله مصريه عن اثر البلهارسيا فى الانبعاث الحرارى، او مشترك فى جمعيه امريكيه جوز خالتى مشترك فيها! انهم فى امريكا حيسمعو بيه(مثال واقعى: فى خلال المقابالات اللى عملتها فى مستشفيات كتيره فى كل انحاء امريكا. كان ليهم سؤال دايما بيسألوه ليا: احنا عارفين نظام الطب فى الهند وباكستان-اكبر دولتين بيصدرو اطباء لامريكا- والنظام فى الصين, بس احنا مش عارفين نظام الطب فى مصر والتعليم ولغه الدراسه....الخ ممكن تعرفنا بيه اكتر) . حقلكم تجيبو الجوابات ازاى من امريكا
    ٥- البحث العلمى اللى مكنتش فى مصر سمعت عنه مهم بردو(يـأتى فى المرتبه الثانيه بعد الclinical experience). فيه مستشفيات ردت عليا عشان عندى خبره فى البحث العلمى ونشرت ابحاث فى مجلات علميه امريكيه( دى ممكن تميزك عن طالب الطب الامريكى اللى بينافسك) حقولكم تجيب اماكن فى ابحاث ازاى
    ٦-معاك جرين كارد او جنسيه امريكيه ده لوحده حيضاعف عدد المقابلات اللى حتجيلك. فى حاله اذا كنت شوال بطاطس او كنت عايش فى كهف, غير كده فانت لازم حتجيلك نيابه بالجرين كارد لان الفيز بقت صعبه وخصوصا اجراءات الامن بتاخد وقت (للاسف دى كانت نقطه الضعف الوحيده فى الملف بتاعى)
    ٧-الانجليزى الانجليزى الانجليزى من هنا للصبح.لان سمعتنا وسط العرب ان المصريين مبيعرفوش يتكلمو انجليزى. للاسف الا لو انت بابى وداك مدرسه لغات محترمه او اتربيت فى الخليج ,غير كده محتاج ٢-٣ سنين عشان تطور نفسك ودى من اهم العقبات اللى مخليا الهنود يغزو امريكا وتكون نسبتهم ٣٠:١ لى الطبيب المصرى ( واحد زميلى لسه متخرج وجايب ٩٦/٩٤ فى المعادله بعد ١٥ مقابله مجاتلوش ولا وظيفه لان رءيس القسم بيرمى ملفه فى الزباله بعد ما يمشى عشان الانجليزى
    ٨- العلاقات مهمه مع دكاتره جوا امريكا بيعملو نيابات او شاغلين, مهمه جدا انه ممكن يجبلك مقابله ودى لوحدها خدمه عظيمه, وفيه كتير من الاطياء بدرجات صغيره جاتلهم مقابلات عن طريق اصدقاء لهم جوا المستشفى وفى منهم جاب نيابات.
    ٩- واخيرا انك عربى او مسلم وده على عكس ما كنت متصور قبل ما اسافر اقل تـأثير فى رفضك (هو ممكن يقلل من حظوظك ) بس مش بالدرجه اللى انت متصورها

انا طولت واستطرد فى الشرح (مع انى ركزت على اهم النقاط) بس لو الموضوع عجبكم و فيه حد عاوز يستفيد منه عشان نكثر من اعداد الاطباء العرب فى امريكا وكندا باريت تردو عليا وتقولو رايكم. المره القادمه ححاول اوجد حلول لى العقبات اللى حتواجها لما تقدم على نيابه فى امريكا وكندا. حتى هذا لكم منى اطيب الامنيات بالنجاح وتحقيق المراد.

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    كلمة أخيرة عن المعادلة الفرنسية

- تخوض امتحان فى اللغة الفرنسية فى المركز الثقافى فى المنيرة لأنك لا بد أن تكون جيد جدا فى اللعة الفرنسية لانها اللغة التى ستمتحن بها العلوم الطبية

- إمتحان المعادلة جزءين

الجزء الأول فى القاهرة باللغة الفرنسية

من ينجح فى هذا الجزء يسافر على حسابه إلى باريس حيث يعقد الجزء التانى - عملى -

من ينجح فى هين الجزءين يمنح منحة للنيابة فى أكبر مستشفيات فرنسا فى التخصص الذى يختاره

فمثلا الباطنة و الأطفال يأخذ أربع سنين نيابة و الجراحة العامة و النسا 5 سنين و كل تخصص له عدد معين من السنين

و خلال هذه السنين يتم امتحانك دوريا و تقييمك و لو نجحت تمنح درجة الزمالة الفرنسية و هى من أقوى الدرجات العلمية فى العالم مثل البورد الأمريكى

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    3 - الزمالات المختلفة

زمالة الكلية الملكية البريطانية –أطفال-
    لجنة التعليم الطبى المستمر
    42 شارع القصر العينى -دار الحكمة

زمالة الكلية الملكية البريطانية –باطنة
    لجنة التعليم الطبى المستمر
    42 شارع القصر العينى -دار الحكمة

زمالة الكلية الملكية البريطانية –نساء وتوليد-
    القاهرة – 40 شارع طاعت حرب- وسط البلد
    مكتب : 25755869 فاكس : 5754271 2
    أ.د/ عمر الشلقانى
    erc_rcog@hotmail.com

زمالة كلية الجراحين الملكية – بانجلتر
    192شارع النيل بالعجوزة
    تليفون : 3031514 , 3001872
    فاكس : 3443076
    أ. هالة محمد " مسئولة الامتحانات بالمركز"
    فرع التدريب بادارة الخدمات الطبية العسكرية بكوبرى القبة

زمالة الكلية الملكية البريطانية –الرمد
    القاهرة –إدارة الخدمات الطبية- شارع الخليفة المامون – كوبرى القبة
    هاتف-2603860 من 9 صباحاً إلى 2 ظهراً
    The Royal College Of Ophthalmologists of England
    17 Corn wall Terrace , LONDAN NW 1 40 QW
    Tel : 01719350702 FAX: 01719359838

البورد الأمريكى - الأميديست –المركز الثقافي الأمريكى-
    23- شارع مصدق – الدقى - الجيزة
    هاتف- 3366628- 3366649- 3378265 فاكس : 7952946
    الإسكندرية : 3 شارع الفراعنة- الأزاريطة
    هاتف 4869091/03 فاكس 4833811/03

الزمالة المصرية
    989 ش كورنيش النيل – مبني المؤسسة العلاجية – مصر القديمة – القاهرة
    تليفون : 5326897-5313632-5313630
    فاكس : 5326895-5313632
    البريد الالكتروني: Eboard @mohp.gov.eg

أولا : الزمالة المصرية :

بسم الله ما شاء الله مشروحة بغزارة على الانترنت

دليل الطلبة للالتحاق بالزمالة المصرية

دليل من موقع نقابة الأطباء المصرى

الدليل الشامل للزمالة المصرية

بالنسبة لسؤال دكتورة / ناهد

المستقبل الوظيفي لخريجي الزمالة المصرية

1) الشهادة
     يمنح الطبيب شهادة الزمالة المصرية للمجلس العلمي للتخصص Fellowship Of the Egyptian Board (F.E.
     تمنح الشهادة للمتدرب بعد استكمال التدريب وإجتياز الامتحان النهائي.
     الزمالة المصرية تختلف عن اشهادة الأكاديمية بأنها شهادة مهنية علمية تهتم بالتدريب العلمي المثق الذي يؤهل الطبيب ليكون أخصائياً علي مستوي عال ، ومثلها في ذلك مثل الزمالة البريطانية والبورد الأمريكي.
    2) لآئحة ترقية الأطباء بوزارة الصحة والسكان
    صدر القرار الوزاري رقم 62 لسنة 2004 والخاص بترقية الأطباء العاملين بوزارة الصحة والسكان والحاصلين علي شهادة الزمالة المصرية الي درجة أخصائي ثم استشاري طبقاً لسنوات الخبرة .
    3) الزمالة المصرية ونقابة أطباء مصر
    صدر قرار هيئة مكتب نقابة أطباء مصر في 6/4/2004 ما يلي: أن هذه الشهادة مهنية مصرية معترف بها من وزارة الصحة وعليه ما يلي:
     يتم تسجيل الحاصلين علي الزمالة في سجل الأخصائيين من تاريخ حصوله علي الزمالة .
     يسجل استشاري "ج" بعد 7 سنوات من تاريخ الحصول علي الدرجة .
     ثم يستمل ترقياته بعد ذلك طبقاً للمعمول به في النقابة .
    4) مشاركة خريجي الزمالة المصرية في التدريب تتم إتاحة الفرص لخريجي الزمالة المصرية وذلك بإلحاقهم بدروات إعداد المدربين () واختيار المناسب منهم للمشاركة في التدريب كمدربين في المستشفيات والمراكز التدريبية المعتمدة لبرنامج الزمالة المصرية .
     تتاح الفرصة أمام خريجي الزمالة المصرية المتميزين بعد اجتيازهم دورة إعداد المدربين للمشاركة في أنشطة التدريب بالمديريات والهيئات التابعة لوزارة الصحة والسكان .
     بالنسبة لتخصص طب الأسرة ، يعطي خريج الزمالة الأولوية في التعاقد مع الوحدات المتعاقدة مع صندوق صحة الأسرة وكذا عيادات صحة الأسرة التابعة لهيئة التأمين الصحي

5) فرص العمل بالخارج
    بناء علي الاعتراف المتبادل بين الزمالة المصرية والبورد السعودي يتم التعاقد مع الطبيب الحاصل علي شهادة الزمالة المصرية كأخصائي أول أو استشاري طبقاً لسنوات الخبرة
    الزمالة المصرية معترف بيها فى الخليج عادى جدا
    بس مين الأفضل هحاول أشوف الموضوع ده

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ثانيا : الزمالة البريطانية :

هحط الأول وصلات من موقع الزمالة
    و بعدها شرح مختصر

منقسمة للتخصصات الآتية :

- الزمالة البريطانية للأمراض الباطنية MRCP

ارشادات الامتحان
    التعريف بالزمالة

- الزمالة البريطانية للأطفال MRCPCH

تعريف بالزمالة
    تعريف بالزمالة 2
    ارشادات الامتحان
    طلب دخول الامتحان

- الزمالة البريطانية لأمراض النساء و التوليد MRCOG

الجزء الأول :
    تعريف بالزمالة
    معلومات مهمة
    موضوعات الامتحان فى الجزء الأول
    كتب الجزء الأول

الجزء الثانى :
    موضوعات الامتحان فى الجزء الثانى
    كتب الجزء الثانى

- الزمالة البريطانية للتخدير FRCA

التعريف بالزمالة
    كتيب التعليمات
    تعليمات استمارة التسجيل للامتحان
    استمارة تقديم امتحان الجزء الأول
    استمارة التقديم لامتحان الجزء الثانى
    نماذج امتحانات سابقة

- الزمالة البريطانية لأطباء الباثولوجى

التعريف بالزمالة

- الزمالة البريطانية لأطباء الرمد MRCOPHTH

- الزمالة البريطانية للجراحة MRCS

طبعا فيه تخصصات تانية زى الأشعة و الأنف و أذن و هكذا

و هنتكلم عن كل زمالة بالتفصيل ان شاء الله

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    الزمالة البريطانية للباطنة :

طبعا التقديم يكون فى العناوين السابق ذكرها
    ممكن تتصل و تسأل على الورق المطلوب للتقديم و نظام الامتحان و هكذا

* تمنح نقابة أطباء مصر الطبيب الحاصل على هذه الشهادة درجة استشارى بعد الحصول عليها بخمس سنوات وتكافئ الدكتوراة المصرية.

* للحصول على الزمالة الريطانية يجب على الطبيب أن يجتاز الثلاث امتحانات كاملة وهى امتحان الجزء الأول وامتحان الجزء الثانى التحريرى وامتحان الجزء الثانى العملى وجميع الامتحانات تعقد بالقاهرة وبالتالى لا يسافر الطبيب للخارج

* امتحان الجزء الأول عبارة عن ورقتين كل ورقة تحتوي على 100 سؤال ( Best of Five )

* امتحان الجزء الثاني التحريري 3 ورقات تحتوي على 100 سؤال ( Best of Five ) أو ( two or three answers from 10 or 15 )

* امتحان الجزء الثاني العملي عبارة عن 5 محطات ( Five stations ) ثلاث منها لاختبار مهاراتك الإكلينيكية ( Physical examination ) , وواحدة لاختبار قدراتك على استياق العلومة من المريض وتاريخه المرضي (Taking history ) , وواحدة لاختبار ( Communicaion skills )

* يشترط لدخول امتحان الجزء الأول أن تكون قد انتهيت من سنة الامتياز ( 12 شهر بعد التخرج ) حسب آخر التعديلات

* يمكن دخول امتحاني الجزء الثاني ( التحريري والعملي ) أيهما قبل الآخر , بل ويمكن التسجيل في كليهما معًا , ويشترط لدخول أحدهما أو كليهما أن تكون ناجحًا في امتحان الجزء الأول

* يعقد امتحان الجزء الأول في مصر سنويًا 3 مرات : يناير ومايو وسبتمبر

* ويعقد امتحان الجزء الثاني التحريري في مصر سنويًا 3 مرات : أبريل ويوليو وديسمبر

* ويعقد امتحان الجزء الثاني العملي في مصر سنويًا 3 مرات : فبراير ويونيو وأكتوبر

* في حالة التعثر في اجتياز أحد الأجزاء الثلاثة يضطر الطبيب أن يسجل فيه مرة أخرى ويدفع تكاليفه كاملة مرة أخرى , ولا يوجد حد أقصى لعدد مرات دخول الامتحان في أي جزء من الأجزاء الثلاثة , ولا يُسمح بدخول الامتحان مرة أخرى إذا كنت قد اجتزته من قبل

* بعد النجاح في امتحان الجزء الأول إن شاء الله يجب عليك أن تجتاز الجزأين المتبقيين بنجاح في خلال مدة أقصاها 7 سنوات من تاريخ امتحان الجزء الأول , وفي حالة عدم تمكنك من ذلك لا قدر الله فستضطر إلى دخول امتحان الجزء الأول مرة أخرى

* تكاليف دخول الامتحان تزداد من حين لآخر , وهي حاليًا كالآتي :
    الجزء الأول : 480 جنيه استرليني
    الجزء الثاني التحريري : 480 جنيه استرليني
    الجزء الثاني العملي : 970 جنيه استرليني

* أنشأت الكلية الملكية مؤخرًا امتحانًا جديدًا يمكن دخوله بعد الحصول على الزمالة ( بعد النجاح في الأجزاء الثلاثة السابق ذكرها )
    هذا الامتحان يكون في أحد تخصصات الباطنة المختلفة ويسمى Speciality KBA وتكلفته حاليًا 1000 جنيه استرليني وهو امتحان تحريري ( Best of Five )
    الزمالة البريطانية للجراحة
    الدكتور أحمد أحد الممتحنين ربنا يكرمه و يزيده من فضله عمل ملفات شرح لكيفية خوض الزمالة دى
    طبعا منقولة منه و أنا بشكره جدا جدا عليها

الجزء الأول
    الجزء الثانى
    الجزء الثالث
    تعديل حصل ... هو ان استمارة التقديم للجزء الاول والتانى
    مش محتاج انك تختمها من المستشفى او تاخد
    امضاء عليها من مدير شؤون الاطباء او رئيس القسم
    طبعا كده افضل من الاول
    كمان انا اضفت 3 اسماء كتب للجزء الاول
    وعملت تعديل فى المتطلبات لـ FRCS

مش أنا طبعا

و ده كلامه أيضا عن الزمالة

المطلوب لدخول امتحان الجزء الاول Part 1
    شهادة بكالوريوس من كلية الطب من جامعه مصرية معترف بها " تقريبا كل الجامعات معترف بيها ماعدا طب الفيوم لسه مش معترف بيها بعد انفصالها عن القصر العينى "
    تملا الـ Application وهـم 4 ورقات ... + 2 صورة شخصية
    + رسوم الامتحان " 2340 جنيه مصرى "
    بتدفعهم بالجنيه المصرى فى المركز الثقافى البريطانى فى العجوزة بالقاهرة .

المطلوب لدخول امتحان الجزء التانى Part2
    زى الجزء الاول ونفس الرسوم ... + مطلوب شهادة الامتياز BST

المطلوب لدخول امتحان الجزء الثالث Part 3
    ورقة النجاح فى الجزء الاول والجزء التانى + الـ Application و الرسوم 6100 جنيه مصرى.

ملحوظة :- الرسوم ممكن تزيد واعتقد اخر زيادة كانت فى حدود 150 إلى 200 جنيه .

·ممكن تدخل الجزء التانى قبل الجزء الاول .. لكن بمجرد دخولك الجزء التانى سواء نجحت فيه او لا قدامك 3 سنين ونصف عشان تنهى باقى الزمالة كلها وإلا مش هتكمل تانى.

·مفيش فترة محددة بين الجزء الاول والتانى .. وممكن تمتحن الجزء الاول مع احد الكليات الاربعة وتمتحن الجزء التانى مع كلية تانية.

·الكليات الملكية الاربعه هم : انجلترا - جلاسكو - ادينبره - ايرلندا

Ireland - Edinburgh - Glasgow - England
    ·جميع امتحانات الزمالة باجزائها التلاتة يتم عقدها فى مصر .

·يمكن دخول الجزء الاول والتانى مع بعض .

·مواعيد الامتحان للجزء الاول والتانى تعقد فى يناير وابريل وسبتمبر من كل سنة .

·ينتهى التقديم للامتحان قبل ميعاد الامتحان بشهرين تقريبا .

·مفيش امحتان لغة مطلوب .

·مفيش تخصص .. دى زمالة للجراحة عامة وتفيدك سواء كنت جراحة خاصة او عامة

و كله مكتوب فى ملفاته الرائعة
    زمالة النساء و التوليد
    Home
    الموقع ده فيه كل حاجة من أول التقديم حتى الانتهاء من الزمالة بالانجليزى

ملحوظات صغيرة

. تقسم زمالة النسا لجزئين
    جزء أول امتحان نظرى فى مصر ( المرة دى كان فى فندق شيبرد )
    مقسم لورقتين
    كل ورقة عبارة عن 240 MCQ
    و 20 EMQ

الجزء الثانى عبارة عن امتحانين
    امتحان نظرى فى مصر أيضا
    و امتحان شفوى فى بريطانيا

. يمكن التقدم لخضوع الاختبار الأول من الزمالة فى سنة الامتياز

. تكاليف التقدم = 3000 جنيه مصرى تقريبا

. امتحان الجزء الأول يقام مرتين كل سنة ( سبتمبر و مارس الذى يليه )

. عند عدم اجتياز امتحان الجزء الأول فى سبتمبر يمكن إعادة الامتحان و دفع التكاليف مرة أخرى للتقدم فى مارس

. يشترط للتقدم للمرحلة الثانية 4 سنوات خبرة بعد انتهاء التكليف فى احدى المستشفيات التعليمية

طبعا بالعناوين و التليفونات الموجودة يمكن الاستفسار عن أى شىء متعلق بالزمالة

كما يوجد منتدى أجنبى به الامتحانات السابقة و اجاباتها و كلام من امتحنوا قبل ذلك
    mrcog forum
    الزمالة البريطانية للتخدير
    معليهاش كلام كتير
    ده الموقع الرسمى ليها فيه كل حاجة مكتوبة بالتفصيل
    Anaesthesia UK :*FRCA Home Page for Anaesthestists in training for postgraduate exams
    و الوصلات وافية و مفيدة جدا
    الزمالة البريطانية للأطفال
    الوصلات فيها شرح وافى مش محتاج زيادات الحقيقة

هناك بعض الزمالات البريطانية و تخصصات جديدة
    مثل :

زمالة الأشعة
    زمالة جراحة الأنف و الأذن و الحنجرة

و شكرا

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    معلش تكملة لمعادلات حاجة نسيت أحطها

المعادلة الكندية

و اللى كاتب الكلام ده دكتور أحمد عبد الحميد مشكورا جدا جدا
    مجهوده رائع جدا

المعادلة الكندية بطبيعة الحال تنقسم الى 3 أقسام زي الامريكية بالضبط لكن احب اكتبها في نقاط:

أولا: مراحل المعادلة الكندية:

المرحلة الأولى: وهي امتحان نظري بنظام ام سي كي زي المعادلة الامريكية بالضبط مع الاختلاف في المنهج اللي هوضحه بعدين. والمرحلة دي يشترط فيها النجاح فقط وليس الحصول على مجموع حيث انها pass or fail.

المرحلة الثانية: وهي امتحان يدخله من نجح في المرحلة الأولى وهي تكون معقدة وأصعب من المرحلة الاولى من حيث الامتحان والصعوبة والمرحلة دي هي اللي بيكون فيها سكور .

المرحلة الثالثة : وهي الامتحان الكلينكال واللذي يعقد بالطبع في كندا لمن نجح في كلتا المرحلتين السابقتين.

ثانيا: منهج الامتحان في المعادلة الكندية:

تختلف مواد الدراسة في المعادلة الكندية عن الامريكية في انها لا تحتوي على العلوم الاساسية (الاناتومي والبيو .....) كلها كلينيكال
    وتختلف مواد الدراسة ايضا في الكندية عن الامريكية في انها تحتوي كل التخصصات بمعنى انها فيها رمد وانف واذن وتخدير وكل حاجة وسوف اسرد المواد حالا.

ثالثا : مواد المذاكرة والمناهج والكتب:

طبعا اذا حد دخل وشاف الكتب المنصوح بيها هيتخض لان كاتبين اكبر مرجع في كل تخصص مثلا:
    في الباطنة == Harrison
    في الأطفال = Nelson
    وهكذا وده طبعا شئ لا يعقل ان حد يدخل ويذاكر ده كله

لكن هناك كتب تسمى Toronto Notes
    وهي بالفعل احسن كتب كلينيكال شفتها للمعادلة في حياتي وهي ايضا مصدر مذاكرة ل usmle step 2

*** سؤال؟

طيب لما مفيش امتحان في المواد الاساسية امال يبقى ايه الفرق بين الامتحان المرحلة الاولى والثانية؟

الاجابة: سؤال جميل طبعا والفرق هو ان المنهج بيكون نفسه اي ان الامتمحانين بيكونوا في نفس المواضيع لكن فارق الصعوبة طبعا

المرحلة الاولى بتسمى : MCCEE = Medical Council of Canada Evaluation Exam
    المرحلة الثانية بتسمى : MCCQE1 = Medica Council of Canada Qualifying Exam

رابعا : أماكن الامتحان والتقديم:

أماكن التقديم والامتحان هي تعتبر العقبة الأولى والأخيرة في مصر حيث انه لا توجد اماكن امتحان في مصر ويضطر الطالب الى السفر الى دول برة للامتحان وقائمة الدول بتحدد كل سنة من القنصلية الطبية الكندية بمواعيد الامتحان ومن الدول العربية اللتي يعقد بها الامتحمان هي :

الامارات العربية المتحدة - عمان - المملكة العربية السعودية

وللاشتراك والتقديم ومعرفة اوقات الامتحانات (حيث انها تختلف من عام لعام ومن دولة لدولة) يرجى الدخول على السايت الاساسي للقنصلية وهي :
    www.mcc.ca

خامسا : ما هو مستقبل المعادلة الكندية :

طبعا مستقبلها جميل جدا لكن الكارثة ان معظم الناجحين بيكونوا في طب الاسرة على العكس من امريكا وتقضية النيابة هناك بتكون 3 سنين او حسب التخصص لان في الجراحة بتزيد الفترة بنفس طريقة الماتشنج في امريكا.

سادسا : ماهي العقبات اللتي تواجه الممتحن:

اهم عقبة زي ما قلت ان هي اماكن امتحانها خارج مصر .

والعقبة الاصعب بعد كده ان طبعا لازم تكون مهاجر لكندا عشان امورك تبقى اسرع. وبالتالي دخلنا في موال الهجرة وده لوحده بيستغرق 3 سنين.

العقبة الاخرى هي التكاليف حيث ان المعادلة الكندية تعتبر المعادلة الاكثر كلفة في العالم بين المعادلات لعدة اعتبارات منها تذاكر السفر والعودة للدول اللتي سيعقد بها الامتحان بالاضافة الى مصاريف الفيزا ده بالاضافة لمصاريف اجراءات الهجرة.

وطبعا مصاريفك وانت في كندا بتمتحن الكلينيكال. ده كله بيكون على حسابك وفترة الماتشنج هناك شهرين تلاتة كله على حسابك.

سابعا: لغات الامتحان:

يمكن للممتحن انه يمتحن باللغة الانجليزية وممكن يمتحن باللغة الفرنسية (لكن ده هتكون نيابته اجباري في مقاطعة كيبك شرق كندا)

تاسعا : المنهج الدراسي:
    1- Neurology
    2- Respirology
    3- Nephrology
    4- Rheumatology
    5- Infectious diseases
    6- Hematology
    7- Psychiatry
    8- General surgery
    9- Neuro surgery
    10- Orthopedics
    11- Plastic surgery
    12- Urology
    13- Anesthesia and preoperative medicine
    14- Cardiology
    15- Emergency medicine
    16- Ethics
    17- Clinical pharmacology
    18- Diagnostic medical imaging
    19- Ophthalmology
    20- ENT
    21- Pediatrics
    22- Population Health
    23- Gyn & Obstetetrics
    24- Family Medicine
    25- Dermatology
    26- Endocrinolgoy
    27- GAstroenterology
    28- Cardiac surgery
    29- Community health
    30- Geriatrics

وطبعا دول كلهم في تورنتو نوتس ومنها نسخ 2005 و 2006 و 2007

بالطو لسه بكـــيــسو
    التقييم التقييم
    مودي هو
    Confused
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    الزمالة العربية

موقع الزمالة العربية
    • ما هي أهداف المجلس العربي للاختصاصات الطبية ؟
    يهدف المجلس العربي للاختصاصات الطبية إلى:
    - العمل على تحسين الخدمات الطبية في الوطن العربي عن طريق رفع المستوى العلمي والعملي للأطباء العاملين في مختلف الاختصاصات وذلك بالتعاون مع المؤسسات التعليمية المعنية.
    - وضع مواصفات التدريب المعترف به من خلال إعداد الاختصاصي في فروع الطب المختلفة من كافة نواحيه والعمل على استكماله ومراقبة احتفاظه بمستواه المقرر مع مراجعته دوريا لتطوير مواكبة التقدم الطبي.
    - وضع أسس تقييم المستوى العلمي والفني والمهني للأطباء الذين يرغبون في ممارسة الاختصاصات بعد إنهاء فترة التدريب المعترف بها.
    • ما هي شروط التسجيل في المجلس العربي للاختصاصات الطبية؟
    يشترط في المتقدم للتسجيل للتدريب في أحد البرامج التدريبية التابعة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية مايلي:

1. أن يكون على معرفة جيدة باللغة العربية.

2. أن يكون طالب الالتحاق ببرنامج التدريب حاملا لشهادة الإجازة في الطب البشري من إحدى الجامعات المعترف بها في البلدان المشتركة في هذا البرنامج أو إحدى كليات الطب في البلدان الأجنبية المعترف بها في البلد العربي الذي ينتمي إليه .
    3. التسجيل في وزارة الصحة أو ما يقوم مقامها بإحدى الدول العربية والتمتع بحق ممارسة المهنة في القطر الذي سيعمل فيه.
    4. أن يكون قد أكمل فترة المعاودة الدوارة لمدة سنة قبل أو بعد التخرج.
    5. التسجيل في مستشفى معترف به من قبل المجلس العلمي لاختصاص وذلك بصفة طبيب مقيم متدرج بالمسؤولية.
    6. أن يتقدم الطبيب الراغب بالتسجيل بطلب التسجيل وفق استمارة خاصة معدة من قبل المجلس العلمي لهذه الغاية يتم إملاؤها بالمعلومات المطلوبة وإرسالها إلى الأمانة العامة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية عن طريق إحدى الهيئات المحلية للتخصصات الصحية في الدولة التي يتدرب فيها الطبيب، أو عن طريق مراكز التدريب المعترف بها من قبل المجلس العلمي عند عدم وجود هيئة محلية .
    7. تسديد رسم التسجيل وقدره 225$ مائتين وخمس وعشرون دولار سنوياً.
    8. يمكن للمجلس العلمي اعتماد أية شروط إضافية للقبول في أحد البلاد العربية.
    • كيفية التسجيل للتدريب للاختصاص في المجلس العربي؟
    يتم التسجيل في المجلس العربي للاختصاصات الطبية عن طريق إحدى الهيئات المحلية للتخصصات الطبية حصراً، أو عن طريق مراكز التدريب المعترف بها من قبل المجلس عند عدم وجود هيئة محلية:

- اللجنة المحلية للمجلس العربي للاختصاصات الطبية بدولة الإمارات العربية المتحدة بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في دولة الإمارات العربية المتحدة.
    - إدارة التدريب بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في مملكة البحرين.
    - الهيئة السعودية للتخصصات الصحية بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في المملكة العربية السعودية.
    - الهيئة العراقية للاختصاصات الطبية بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في جمهورية العراق.
    - المجلس القومي السوداني بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في جمهورية السودان.
    - المجلس الطبي العماني بالنسبة للمتدربين في سلطنة عُمان.
    - المعهد الكويتي للتخصصات الطبية بالنسبة للمتدربين في دولة الكويت.
    - مكتب التدريب والتعليم الطبي بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في دولة قطر.
    - المجلس الليبي للتخصصات الطبية بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في الجماهيرية العربية الليبية.
    - الهيئة المصرية للتخصصات الطبية بالنسبة للمتدربين في المراكز التدريبية في جمهورية مصر العربية.
    - المجلس اليمني للتخصصات الطبية بالنسبة للمتدربين في الجمهورية اليمنية.
    • ما هي الرسوم المتوجب على المتدرب تسديدها؟
    يتوجب على كل طبيب مسجل للتدريب للاختصاص في برنامج المجلس العربي لاختصاصات الطبية أن يسدد الرسوم التالية:
    1. رسم التسجيل السنوي وقدره 225$ مائتين وخمس وعشرون دولار ( رسم الاشتراك السنوي بمجلة المجلس العربي للاختصاصات الطبية وقدره 25$ خمسة وعشرون دولار). لكل سنة تدريبية ترسل مع استمارة التسجيل إلى الأمانة العامة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية موقعة من قبل المشرف على التدريب في المركز التدريبي وممهورة بختم المستشفى.
    2. رسم الامتحان الأولي وقدره 200$ مائتي دولار يرفق مع طلب دخول الامتحان ويرسل إلى الأمانة العامة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية.
    3. رسم الامتحان النهائي الكتابي وقدره 200$ مائتي دولار يرفق مع طلب دخول الامتحان ويرسل إلى الأمانة العامة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية.
    4. رسم الامتحان السريري والشفوي وقدره 200$ مائتي دولار يرفق مع طلب دخول الامتحان ويرسل إلى الأمانة العامة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية.
    5. رسم الشهادة الجدارية وقدره 200$ مائتي دولار يرسل قبل الحصول على الشهادة.
    • كيف يتم إرسال الرسوم المطلوبة ؟
    يتم تسديد الرسوم المطلوبة بموجب شيك دولي يرسل باسم الأمانة العامة للمجلس العربي للاختصاصات الطبية باللغة الانكليزية
    The Arab Board of Medical Specializations
    أن يكون الشيك مكتوبا باللغة الانكليزية فقط مسحوبا على أحد البنوك الموجودة في أمريكا

• كم تبلغ مدة التدريب في برنامج المجلس العربي للاختصاصات الطبية للحصول على الشهادة؟
    مدة التدريب للحصول على الشهادة في كافة الاختصاصات هي أربع سنوات عدا في اختصاص الجراحة فإن مدة التدريب هي خمس سنوات، مدة التدريب لاختصاص الجراحة العصبية وجراحة الأطفال هي ستة سنوات يقضيها المتدرب كطبيب مقيم متدرج في المسؤولية في أحد المراكز التدريبية أو المستشفيات المعترف بصلاحيتها للتدريب من قبل المجلس العلمي للاختصاص المطلوب، يتم التدريب خلال الفترة المطلوبة وفق برنامج التدريب الذي يضعه كل مجلس علمي على حده
    تشكل حتى الآن ثلاثة عشر مجلساً علمياً:
    المجلس العلمي لاختصاص الجراحة العامة ويضم:
    - اختصاص الجراحة العظمية.
    - اختصاص جراحة المسالك البولية.
    - اختصاص الجراحة العصبية.
    - اختصاص جراحة الأطفال.
    المجلس العلمي لاختصاص الأمراض الباطنة ويضم:
    - اختصاص أمراض القلب والأوعية الدموية.
    - اختصاص أمراض جهاز الهضم.
    - اختصاص أمراض الكلية.
    - اختصاص الأمراض الاستوائية الخمجية.
    المجلس العلمي لاختصاص طب الأطفال.
    المجلس العلمي لاختصاص الولادة وأمراض النساء.
    المجلس العلمي لاختصاص طب الأسرة والمجتمع .
    المجلس العلمي لاختصاص الطب النفسي.
    المجلس العلمي لاختصاص الأمراض الجلدية والتناسلية.
    المجلس العلمي لاختصاص التخدير والعناية المركزة.
    المجلس العلمي لاختصاص طب العيون وجراحتها.
    المجلس العلمي لاختصاص الأذن والأنف والحنجرة والرأس والعنق وجراحتها.
    المجلس العلمي لاختصاص جراحة الفم والوجه و الفكين .
    المجلس العلمي لاختصاص طب الطوارئ.
    المجلس العلمي لاختصاص التشخيص الشعاعي

حاليا و للأسف الشديد يحدث تضارب بين الزمالتين المصرية و العربية
    و لذلك تم ايقاف الزمالة العربية مؤقتا لأجل غير مسمى
    --- تم الدمج آليا ب ---
    للاجابة عن سؤال دكتورة ناهد

الزمالة العربية موقوفة حاليا
    و الزمالة المصرية معترف بها فى دول الخليج و السعودية أكثرهم بناءا على اتفاق مشترك بين البلدين

الزمالة البريطانية حسب التخصص طبعا
    زمالة الباطنة مثلا كلها هنا
    زمالة النسا مثلا جزء منها هناك

فترة التدريب للزمالة بتكون فى مستشفى تعليمى مصرى هنا
    بتبقى حوالى 4 سنين فى زمالة النسا
    التعديل الأخير تم بواسطة Dr.Ambitious ; 7th September 2008 الساعة 06:29 AM سبب آخر: تم الدمج بسبب حدوث مشاركتين متتاليتين في اقل من 5 دقائق من نفس العضو

بالطو من بلاطي
    التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم التقييم
    الصورة الرمزية NAHID
    قوقعتى الجميلة الغالية , تقع على شاطئ البحر الهادي في جزيرة ما ..
    مودي هو
    Fine
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    - الزماله البريطانيه للباطنه بكل تخصصتها عامه وخاصه ,موجوده هنا ؟؟؟؟؟؟
    زي :
    الزماله البريطانيه لامراض جلديه؟؟؟؟؟
    الزماله البريطانيه للكلينيكال باثولوجي ؟؟؟؟؟؟؟؟

- الزماله البريطانيه للطب النفسي ؟؟؟؟ موجوده هنا ؟؟؟؟؟؟؟؟

اللينك بتاع التعريف بالزماله للامراض الباطنيه مش شغال عندي .....هل السبب عندي ولا من اللينك نفسه ؟؟؟؟؟..
    معلش تعبتك معايا يا دكتورة تهانى وربنا معاكي في امتحاناتك .............شكرا على الرد ..........
    قالى تعــــــــــالى:
    (((
    وما تشاءون إلا أن يشاء الله رب العالمين)))
    سورة التكوير آية 29 ...

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 4 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة